Pohyby
Dopredu
![](https://evyuka.sk/wp-content/uploads/2023/03/dopredu.png)
Sprite sa pohne dopredu v nastavenom smere o počet krokov zadaný v bloku. Ak chceme ísť dozadu, nastavíme záporné číslo.
Vpravo – Vľavo
![](https://evyuka.sk/wp-content/uploads/2023/03/vpravo.png)
Smer sa zmení o počet stupňov zadaný v bloku vpravo. Ak použijeme záporné číslo, otočí sa vľavo. Blok Vľavo robí to isté, ale mení smer vľavo.
Skoč na náhodná pozícia
![](https://evyuka.sk/wp-content/uploads/2023/03/nahodnapozicia.png)
Spríte skočí na náhodné miesto. Keď kliknete na náhodná pozícia, zobrazia sa možnosti: náhodná pozícia, myš a názvy ostatných spritov.
Skoč na xy
![](https://evyuka.sk/wp-content/uploads/2023/03/skocnaxy.png)
Sprite skočí na pozíciu xy, x je pozícia v horizontálnom smere, vľavo – vpravo, y je pozícia vo vertikálnom smere, hore – dole. Pozícia 0,0 je v strede pracovnej plochy.
Kĺž sa na náhodná pozícia
![](https://evyuka.sk/wp-content/uploads/2023/03/klzsanahoda.png)
Sprite sa kĺže, z miesta kde je, na náhodnú pozíciu zvolený počet sekúnd. Keď kliknete na náhodná pozícia, zobrazia sa možnosti: náhodná pozícia, myš a názvy ostatných spritov. Ak chceme naprogramovať, aby pes naháňal mačku, v bloku kĺž sa na namiesto náhodná pozícia zvolíme mačka.
Kĺž sa na xy
![](https://evyuka.sk/wp-content/uploads/2023/03/klzsaxy.png)
Sprite sa kĺže z miesta, kde sa nachádza na pozíciu x,y zvolený počet sekúnd.
Smerom
![](https://evyuka.sk/wp-content/uploads/2023/03/smerom.png)
Nastavenie smeru v stupňoch, ktorým sa bude sprite hýbať, ak použijeme blok dopredu. Doprava je 90, Doľava -90, Hore 0, Dole 180. Po kliknutí na číslo v bloku, môžeme priamo nastaviť počet stupňov, alebo sa myšou presunieme na kruh nad blokom a ručičku nastavíme tým smerom, ktorý potrebujeme.
Smerom k
![](https://evyuka.sk/wp-content/uploads/2023/03/smeromk.png)
Nastavenie smeru k myši alebo k vybranému spritu. Keď použijeme blok Dopredu, sprite sa bude hýbať zvoleným smerom.
Zmeň x o – Zmeň y o
![](https://evyuka.sk/wp-content/uploads/2023/03/zmeny.png)
![](https://evyuka.sk/wp-content/uploads/2023/03/zmenxo.png)
Zmení súradnicu x o zvolený počet krokov. Zmení súradnicu y o zvolený počet krokov. Doľava je -x Doprava je +x, smer Hore je +y Dole je -y.
Skoč na x – Skoč na y
![](https://evyuka.sk/wp-content/uploads/2023/03/skocnax.png)
![](https://evyuka.sk/wp-content/uploads/2023/03/skocnay.png)
Skočí na pozíciu x alebo y, druhá súradnica sa nezmení.
Ak na okraji odraz sa
![](https://evyuka.sk/wp-content/uploads/2023/03/aknaokraji.png)
Keď príkazom Dopredu dôjde sprite na okraj pracovnej plochy, odrazí sa. Ak došiel na okraj v horizontálnom smere, začne sa pohybovať opačným horizontálnym smerom, vertikálny sa nezmení a ak došiel na okraj vo vertikálnom smere, začne sa pohybovať opačným vertikálnym smerom, horizontálny sa nezmení.
Nastav otáčanie
![](https://evyuka.sk/wp-content/uploads/2023/03/nastavotacanie.png)
Blok Nastav otáčanie určuje, ako sa zmení sprite pri zmene smeru. Možnosti sú:
- vpravo-vľavo – ak smeruje doprava, má pôvodný tvar, ak smeruje doľava, zmení sa na svoj zrdkadlový obraz podľa osi súmernosti prechádzajúcej stredom spritu vedenej zhora nadol.
- žiadne – stále má rovnaký tvar
- podľa smeru – sprite sa otáča v smere ako je nastavený v bloku Smer
Pozícia x, Pozícia y, Smer
![](https://evyuka.sk/wp-content/uploads/2023/03/poziciasmer.png)
Ak klikneme na štvorček pred oválom, prefarbí sa na modro a v ňom bude biela fajka. Názov a hodnota sa budú zobrazovať na pracovnej ploche. Ak znova klikneme na štvorček, zmení sa na biely a Názov a hodnota sa prestanú zobrazovať. Ak niektorý z týchto oválov vložíme do bloku, kde inak dávame čísla, v bloku sa použije hodnota, ktorú má zvolený ovál.